Motoroptimering
Välj ditt fabrikat
- AFM-LOGMAN
- AGCO
- Alfa Romeo
- Alpina
- Alpine
- Aprilia
- Ariel Motors
- Artega
- Aston Martin
- Audi
- Belarus
- Bentley
- BMW
- Borgward
- Buell
- Bugatti
- Buick
- Cadillac
- Can-am
- CASE IH
- Caterham
- Caterpillar
- CF Moto
- Challenger
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroën
- CLAAS
- CUMMINS
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Detroit Diesel
- DEUTZ FAHR
- Dodge
- DS
- Ducati
- Easy Trike
- ECO LOG
- Fendt
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Geely
- Gilera
- GWM
- Harley Davidson
- HINO
- Holden
- Holmer
- Honda
- Husqvarna
- Hyundai
- Indian
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- JAC
- Jaguar
- JCB
- Jeep
- John Deere
- Kawasaki
- Kia
- Kotschenreuther
- KRONE
- KTM
- Lamborghini
- Lamborghini Tractors
- Lancia
- Land Rover
- Landini
- Landrover
- Lexus
- Lincoln
- LOGSET
- Lotus
- MACK
- Mahindra
- MAN
- Maserati
- MASS
- Massey Ferguson
- Mazda
- MC Cormick
- McLaren
- Mercedes
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Multicar
- MV Agusta
- New Holland
- Nissan
- Opel
- PACCAR
- Pagani
- Peugeot
- PGO
- Piaggio
- Polaris
- Ponsse
- Porsche
- Renault
- Renault Truck
- Rolls Royce
- Rottne
- Royal Enfield
- Saab
- SAME
- Samsung
- SCANIA
- Scion
- Sea-doo
- Seat
- Secma
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- STEYR
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Toyota
- Triumph
- Valmet Komatsu Forest
- VALTRA
- Volkswagen
- Volvo
- Volvo Penta
- Volvo Trucks
- Westfield
- Wiesmann
- Yamaha
ANPASSAD MOTOROPTIMERING
Vad är Motoroptimering?
Motoroptimering är en benämning när man “trimmar” sin motor för bättre prestanda. Nuförtiden finns det en “hjärna” i varje fordon. Denna hjärna eller styrbox som det kallas sköter motorn och övervakar den. Styrboxen fattar beslut med hänsyn till vad du som förare begär med gasreglaget som i sin tur ökar bränslemängden, turbotryck osv. Genom att justera styrboxens mappar/parametrar kan vi få motorn att bete sig annorlunda. Är det möjligt kan vi även plocka bort hastighetsbegränsningen.
Optimering av motorer
Fordonstillverkaren har satt sina värden specifika värden som standard. Vi baserar våra ändringar på fordonets hårdvara. Turboaggregates storlek, bränslepumpens kapacitet och drivlinans begränsningar. Vi vill försöka få ut så mycket som möjligt med bibehållen säkerhet. När vi optimerar ett fordon är säkerhet och körbarhet minst lika viktigt som ökat vridmoment och hästkrafter.
Varför optimerar inte fordonstillverkaren motorn?
Fordonstillverkaren tillverkar oftast motorn till ett flertal olika modeller och fabrikat, ungefär som VAG koncerner fördelar mellan Skoda, Seat VW, Audi osv. Samma blocktyp, turboaggregat och spridare till massor av fordon med olika effektuttag men alla med samma hårdvaru spec. det som skiljer är mjukvaran i styrboxen. Detta skapar marginal som vi givetvis drar nytta av.|
Motoroptimering kräver kunskap
Alla motorer idag är utrustade med avancerade insprutningssystem. Sedan några år använder dieselmotorerna common rail teknik med piezo spridare, och bensinmotorerna direktinsprutning i högtryckssystem. Därför krävs det kunskap och utbildning på tekniken som ständigt utvecklas. Som du redan läst här, vi har ett team som varit i branschen i många år. Detta ger oss såklart självsäkerhet när vi arbetar på just ditt fordon och att vi vet att vi klarar av uppgiften.
Optimal bränsleblandning
Förbränningsmotorn är lik en luftpump som med sin kraft flyttar massa. Genom att öka mängden luft och tillsätta mängden bränsle som antänds kan vi flytta massan snabbare. För att det ska vara så effektivt som möjligt gäller det att vi kan hålla oss så nära optimala förhållanden som möjligt. Lambda 1 eller AFR (Air fuel ratio) 14,7 är den optimala bränsleblandning något vi ger vår extra uppmärksamhet vid motoroptimering.
En optimal bränsleblandning ger även förlängd livslängd och mindre kontaminering av omgivningen. En för rik blandning bränsle mot luft ger högre utsläpp, högre förbrukning. En för snål bränsleblandning skapar högre och skadliga temperaturer för motorn som inte blir effektiv.
En fördel av våran motoroptimering är just dom optimala förhålladerna som skapas, även om inte en lägre bränsleföbrukning (som är en biprodukt) kan garanteras p.g.a din körstil så har man oftast högre vridmoment som gör att du kan åka på högre växlar och lägre varv tidigare.
MOTOROPTIMERING PÅ OLIKA SÄTT
Då alla styrsystem tyvärr inte går att omprogrammera så har vi två olika sätt att arbeta med för ökad prestanda till dom flesta fordon. Bägge tillvägagångsätten är våra egna produkter och utvecklas kontinuerligt och anpassas till rådande marknad.
1. Omprogramering av original styrsystem (ändring av mjukvara)
Vi läser ut mjukvaran från fordonets styrbox via diagnoskontakten eller direkt på styrboxens kontakter. Vi skriver sedan om koden och skriver tillbaka den i styrboxen. Med denna metoden kan vi påverka alla möjliga parametrar och påverka sådant som inte har direkt betydelse för att höja effekten.
2. Omprogramering av extern styrbox (s.k piggyback)
När vi programmerar en extern styrbox i serie med originalets är vi begränsad till vad det faktista systemet tillåter oss göra. Det vi precis nämner är en sanning med modifikation då en del system tillåter mer än andra och vice versa. Om vi skulle välja ett snitt så ser vi ungefär 15-18% ökning av hästkrafter och vridmoment med denna metod. Detta är ett alternativ när det inte finns möjlighet att ändra mjukvaran i fordonets styrbox eller om kunden p.g.a garanti inte vill röra fordonets elektronik. Oavsett val så kan vi leverera en prestandahöjning som känns!
Kan fordonstillverkaren upptäcka att fordonet är optimerat?
En del av dom stora tillverkaren har gjort ett tappert försök att involvera programvara som skall upptäcka om motorn optimeras. Även om det i dom flesta fall faktist går dölja så finns alltid en risk att det upptäcks. Ett exempel är om fordonet lämnas in för ett garantiärende och märkesverkstaden misstänker just detta kan ÄR och BÖR värden jämföras och på så sätt se om dom uppmätta värderna är rimliga eller ej. Med detta som grund kan tillverkaren välja att häva garantin. Därför bör man som kund överväga om det är värt att riskera sin nybilsgaranti under garantiperioden. (Vi erbjuder i dessa fall en försäkring som komplement)
ZIPTUNING´S FILOSOFI
Att utveckla en ny programvara för en ny typ av motor kan ta veckor. Att justera just ditt fordon kan ta timmar. Vi berättar gärna vad vi gör, och vad våran plan är samt vad som är unikt med Ziptuning.
Steg 1 utveckling:
Teknisk efterforskning
När en ny motor eller modell når marknaden ger vi oss på den tekniska faktan. Vi tar reda på för och nackdelar, begränsningar och dom kryphål vi kan utnyttja. Vi läser sedan av original programvaran och tittar extra noga på dom parametrar som är viktiga för oss. På så vis kan vi avgöra hur insprutningssystemet är uppbyggt, hur vridmomentsbegränsningar är satta och hur turbon arbetar. Ibland stöter vi på system där vi anser att resultatet vi inte kan nå är värt att nämna, då är vi ärliga med det och avråder dig som kund. Vi tycker bra resultat är viktiga och vi strävar efter 100% nöjda kunder.
Utvärdering
När vi har ett nytt fordon med en ny motortyp tillgänglig testar vi och annalyserar fordonets prestanda och data med avancerad diagnostik utrustning samt på rullande landsväg. Vi jämför sedan begärda värden (bör) med faktiska (är) som styrsystemet ger oss.
Optimera
Efter utvärdering och analysering testar vi våra teorier i praktiken. Vi justerar bränsleblandningen, momentbegränsningar, tändning m.m. Vi utvecklar alltid nya programvaror utefter dagligt användande. Vi ser till att det finns marginal kvar och att motorn inte belastas för hårt. Hela processen kan ta veckor innan vi är nöjda med resultatet.
Efterforskning och utveckling
Phase 2 ‘Production’ phase:
Rullande landsväg
Våra Ingenjörer utvecklar mjukvaran till din bil på en Superflow fyrhjulsdriven dyno (rullande landsväg) i Belgium/Ghent och på en Dynocom dyno i Holland. På bägge anläggningarna kan fläktsystemet anpassas för en mer verklig test, som vid t.e.x motorvägskörning. Vid ändringar av mjukvaran kontrolleras viktig diagnostikdata så man ser att allt är under kontroll.
När en bokning är bekräftad gör vi en del förberedelser så du inte ska behöva vänta alldeles för länge. När ditt fordon är hos oss börjar vi med en diagnostik kontroll av systemet. Är fordonet äldre kan vi även göra kompressionstest. När vi anser att fordonet är redo läser vi ut mjukvaran ur ditt fordon och justerar dom parametrar som behövs. Allt detta med vår utveckling i ryggen där vi vet vart gränserna finns och vad som presterar på ett säkert sätt.
Som tillval kan vi testa fordonets prestanda på en rullande landsväg. Men vi testkör alltid ditt fordon och kontrollerar att allt fungerar som sig bör. Vi räknar med att vi behöver ditt fordon minst två timmar. Vi kan även justera ditt fordon för mer extrem prestandaökning vid t.e.x racing men priserna ser annorlunda ut och inga garantier kan lämnas.
Vår passion för yrket
Vår passion för yrket och vårt sätt att leverera en stabil och säker mjukvara är din trygghet. Vi ger dig därför en garanti på mjukvaran och en möjlighet att teckna en extra försäkring.
Du behöver aldrig “köra in” ditt fordon efter en optimering, det är bara ett dåligt påhitt för att skjuta fram din besvikelse. Vi gillar inte detta typ av snack. Vårat mål är 100% nöjda kunder. Fortsättningsvis gäller dock att du sköter om ditt fordon, se till att det har drifttemp innan du kör “hårt” och att du låter motorn kyla ner innan du stänger av.
Skulle du inte vara nöjd med vårat jobb kan du kontakta Ziptunings kundtjänst. Vi kan då se om vi kan boka in dig för en översyn och om det finns marginal att justera mjukvaran ytterligare till dina önskemål.
Så, skicka in din förfrågan idag och se vad vi kan göra med ditt fordon!